Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
U leest: Carnavasfalt – Blog
FRITSFRITS
Zoeken
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Altijd de FRITS in huis? Klik hier en abonneer
FRITS > Magazine > Blog-oud > Carnavasfalt – Blog
Blog-oud

Carnavasfalt – Blog

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:11
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 7 jaar geleden 396 keer gelezen 3 minuten lezen

Het worden waarschijnlijk rijplaten. Wethouder Monique List toverde dit alternatief voor de Vestdijk dinsdagavond uit haar hoge hoed. Kosten 23.000 euro, ruim de helft van de geraamde kosten voor carnavasfalt. Voorlopig iedereen tevreden, al sputtert een enkele raadsfractie nog tegen. Maar rijplaten zijn verreweg de goedkoopste oplossing. Bovendien snel neergelegd en weggehaald. Al moet het gat eronder net zo goed worden gedicht. 

Er is discussie over de optocht. De gemeente heeft de Vestdijk niet op tijd klaar, ondanks een harde toezegging. De werkzaamheden lopen uit, mede in verband met de benodigde sanering van de grond. Het beloofde, tijdelijke asfalt kost 37.000 euro cijferde de wethouder voor, terwijl eerder werd gesproken van 40.000 tot 50.000 euro. Dat was de gemeenteraad te gortig, in een stad die mede door de hoge zorgkosten financieel onder zware druk staat.

De carnavalsoptocht op zaterdagmiddag loopt al sinds jaar en dag over de Vestdijk. Het is de belangrijkste straat van de route. Vanwege de ruimte en dus het overzicht maakt Omroep Brabant hier de mooiste opnamen die live op tv worden uitgezonden en ‘s avonds hun weg vinden naar het NOS Journaal. Vanuit promotie-oogpunt voor Lampegat cq Eindhoven niet te versmaden.

Aan de Vestdijk ligt Pullman Hotel Eindhoven Cocagne. Dat is de residentie van de stadsprins en het zenuwcentrum van de Stichting Federatie Eindhovens Carnaval. Het feest wordt van hieruit zo’n beetje bestierd. Het hotel richt elk jaar een balkon in van waaruit prominenten (onder wie de burgemeester), genodigden en leden van meugelijkmaoker Mille Fleurs de optocht gade slaan. Er staan dus wat belangen op het spel.

Daar komt bij dat de drie verkende alternatieve routes problemen opleveren. Het verkeer loopt vast, veel bussen moeten omrijden, parkeergarages worden geblokkeerd of de praalwagens kunnen er geen draai maken. Dan hebben we het nog niet gehad over aanpassing van de planning, het draaiboek én bovenal: het veiligheidsplan. Waar àlle betrokken partijen hun plasje over moeten doen.

De kosten van de benodigde maatregelen voor het beste alternatief bedragen 60.000 euro. Aldus de wethouder. Daar komt bij: een maand voorbereiding is wel héél kort en zorgt achter de schermen van de federatie voor hoogspanning. Dat neemt niet weg dat de houding constructief meewerkend is. Het moet per slot van rekening voor iedereen feest worden in de stad. En waar een wil is, is een olifant, aldus de verantwoordelijke voor de optocht. Geen idee wat ie ermee bedoelt, maar het klinkt goed!

Salaai!

Hans Matheeuwsen
Hoofdredacteur FRITS Magazine

GETAGD Carnaval, FRITS, problemen, Vestdijk
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 27/01/2019
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Presentatie meest Eindhovens gedicht
Volgende artikel Er kan weer gestemd worden op de FRITS Restaurantverkiezing 2019!

Ook interessant

Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

Fietsvlonders: het nieuwe aanleggen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?