Er komt een burgertop. Aanvankelijk dacht ik dat het een geintje was van ‘de McDonalds’. Bij de geel-donkergroene smaakmakers vind je ze immers in alle soorten en vooral maten, ‘burgers’.

De uitnodiging, at random verzonden aan 10.000 ingezetenen én ondertekend door de burgervader van Eindhoven, maakte me duidelijk dat de eerste ingeving onnozel was. Nikste fastfood.

Alhoewel, de burgemeester tutoyeerde er wel vrolijk op los in de brief. Uit de tekst viel voor mij dus niet meteen af te leiden dat het om een bloedserieus democratisch vernieuwingsproject gaat.

Onder de veelzeggende slogan ‘blik op Eindhoven’ nodigt de burgemeester ‘jou’ uit, om het te hebben ‘…over dat wat jóu bezighoudt…’. Onze John besluit met de ‘…hoop dat je meedoet…’, maar signeert  vervolgens toch met J.A.Jorritsma. Hoe zit dat? Oftewel, zoals een bekende straatwijsheid luidt: ‘…’t is teen of tander..’. Bent u nou met en/of van ons, of niet. Tutoyeren doe je met bekenden. Vousvoyeren schept afstand. Wat wil ie nou eigenlijk.

Is het de formele, bijna hiërarchische overheidsstatus dan wel het ouwe- jongens- krentenbroodmodel wat hier aan het gemeentelijke briefpapier werd toevertrouwd? Je weet het niet. Wat ik wel weet: lokale democratie is niet écht populair bij mijn stadgenoten. Tijdens de laatste verkiezingen voor de gemeenteraad in 2018, bleef ruim 53% van de Eindhovense kiezers gewoon thuis. Bedroevend veel.

D’n bùrger moet gedacht hebben, het moet anders tijdens de komende editie. Laten we een bestuurlijk traject ingaan van vernieuwende burgerparticipatie. Én, daarbij hoort een grootse aanpak: één-op-één-gesprekken, online talkshows en groepsgesprekken. Al die burgertopperij mondt uit in een ‘Agenda’. Tijdens de eerstvolgende Dutch Design Week (DDW) maken we de balans op, schrijft John. Kunnen we dát evenement gebruiken om een politiek ontwerp voor de komende jaren te maken. En partijen behoeven geen extra moeite te doen om thema’s te zoeken voor het verkiezingsprogramma.

Zou het zo werken? De afstand tussen u en jij doorbreken met een burgertop? Opdat ook de gemeenteraadsverkiezingen zich in een grotere belangstelling mogen verheugen?

Ik help het John Jorritsma hopen. Acties om de afstand tussen ‘ons’ burgers en bestuurders aan het Stadhuisplein te verkleinen, verdienen steun. De keuze voor ‘jou’ in de uitnodigingsbrief is één, maar bevestigt een gekunstelde aanpak. Om afstand te overbruggen is een ‘top’ niet zo handig. Beklimmen en afdalen is immers niet iedereen gegeven. En blíjven fietsen al helemaal niet.

1 REACTIE

  1. Nou, het taalgebruik past wél helemaal in het hedendaagse Ikea-stijltje. Evenzo de aanpak: de burger, meestal ‘het volk’ genoemd, geeft aan wat hij wenst en het wordt in een zo’n plat mogelijk zelfbouwpakket vanuit het magazijn aangeleverd. Meestal begrijp je van de bijgeleverde tekening geen snars, en draait hem alle kanten op om het juiste plankje bij het correcte plaatje te zoeken. Last but not least kom je, of is het jij, ook nog wat schroefjes te kort. Als ze beginnen met ‘jij’ dan is uiteindelijk de klant die zélf voor de montage en het geduvel moet opdraaien. Slim hè?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here