Jan Louwers Stadion: ideale bedrijfslocatie voor vergaderingen en evenementen
Tijdens het voetbalseizoen vormt het Jan Louwers Stadion elke twee weken voor spelers, staf, sponsoren en supporters de perfecte start van het weekend. Maar ook op doordeweekse dagen, buiten wedstrijden en trainingen om, worden de businessruimtes en het veld gebruikt als inspirerende business locatie. Als accountmanager is Amber Arrabal namens FC Eindhoven medeverantwoordelijk voor deze commerciële exploitatie van het stadion.
Tekst: André Driessen | Foto’s: Luca Engelbracht
Oud-FC Eindhoven speler Sjors Paridaans van IT-distributeur Copaco weet de weg naar de Charles Roelslaan inmiddels blind te vinden. Samen met FC Eindhoven organiseert hij het jaarlijks terugkerende voetbaltoernooi om de felbegeerde Copaco Cup. Tijd voor een dubbelinterview en uitleg over de commerciële mogelijkheden van het Jan Louwers Stadion.
Sinds 1 maart is Amber Arrabal werkzaam voor FC Eindhoven. Als accountmanager draagt zij de verantwoordelijkheid voor FCE Connect, de Young Businessclub en de werving van nieuwe partners. Als sportmarketeer was zij op zoek naar een sportieve job die aansloot bij haar opleiding, ervaring en voorkeuren. „Bij FC Eindhoven heb ik het heel goed naar mijn zin”, kijkt zij enthousiast terug op haar eerste maanden. „De huidige positionering als ‘de Club van Goei Volk’ is duidelijk voelbaar. Zowel in de omgang met collega’s als in het contact met partners.”
Oud-speler FC Eindhoven
Voor Sjors Paridaans is het Jan Louwers Stadion bekend terrein. Verdeeld over twee periodes draagt hij gedurende 4,5 jaar het blauwwit gestreepte shirt van FC Eindhoven. Hij kijkt met veel plezier terug op zijn voetbalcarrière, die start in de jeugd van RKVVO uit Oerle en eindigt bij UNA uit Zeelst in de derde divisie B. „In de tussenliggende periode heb ik acht jaar in de jeugdopleiding van PSV gevoetbald”, haalt Sjors herinneringen op. „Daarna heb ik betaald voetbal gespeeld voor achtereenvolgens Fortuna Sittard, FC Eindhoven, FC Emmen en nog een keer FC Eindhoven. Het hoogtepunt van mijn carrière is het bereiken van de play-offs in mijn eerste periode bij de Blauwwitten.”
Maatschappelijke carrière
In zijn tweede periode bij FC Eindhoven dringt bij Sjors langzamerhand het besef door dat hij ook aan zijn maatschappelijke carrière moet werken. Via hoofdsponsor VDL krijgt hij de kans om een aantal stages te lopen. Aan het einde van seizoen 2013/2014 zegt hij het betaald voetbal in Nederland vaarwel. „Mijn werk voor Copaco heb ik nog enkele jaren gecombineerd met voetballen voor Berchem Sport en FC Turnhout in België”, vervolgt Sjors zijn verhaal. „Vijf keer trainen in de week en elke keer met de auto de afstand overbruggen, werd me te veel. Toen heb ik besloten om mijn voetbalcarrière af te sluiten bij UNA. Dat was heel prettig, want ik kon gewoon op de fiets naar de trainingen toe.”
Topsportervaring
In de afgelopen acht jaar heeft Sjors zijn draai gevonden bij ICT-distributeur Copaco in Eindhoven. Als salesmanager stuurt hij een aantal salesteams aan die zich richten op klanten in de Benelux. „In mijn dagelijkse werkzaamheden komt mijn topsportervaring goed van pas”, licht hij toe. „Ik ben gewend om met targets te werken en als voormalig aanvoerder heb ik ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik hou van onderlinge competitie, hieruit is het idee voor een voetbaltoernooi voor relaties en leveranciers ontstaan.”
Uitstraling Jan Louwers Stadion
FC Eindhoven verhuurt zijn businessruimtes en het veld aan partners en bedrijven. Het Jan Louwers Stadion heeft natuurlijk veel meer uitstraling dan het complex van een amateurvereniging. Deze buitenkans was voor de ex-profvoetballer een goede reden om de bal bij FC Eindhoven neer te leggen. „Meteen vanaf het begin was het een fijne samenwerking”, kijkt Sjors terug. „De eerste twee edities zijn zeer succesvol verlopen. Op twee halve veldjes strijden tien teams in twee poules om de Copaco Cup. Mooi om die rivaliteit te zien tijdens de wedstrijden én de gemoedelijkheid tijdens de rest van het programma.”
Samenwerking
De Copaco Cup past perfect in de ambities van FC Eindhoven om het stadion ook te exploiteren buiten de wedstrijden van het eerste team om. Namens FC Eindhoven organiseert Amber de editie van 2024 in nauwe samenwerking met Sjors. „Achter de schermen hebben we alles tot in de puntjes geregeld”, licht ze toe. „Copaco maakt gebruik van alle faciliteiten die we binnen hand- bereik hebben en die op loopafstand van elkaar liggen: de parkeergarage, de kleedruimtes van het Indoor-Sportcentrum, het kunstgrasveld in het stadion en uiteraard de catering die we voor onze rekening nemen. We regelen dat onze partners lang kunnen terugkijken op een perfecte, zorgeloze dag.”
Rivaliteit
Een groep van zo’n negentig personen speelt gedurende de dag op het veld en eet na afloop van het toernooi een hapje. Het evenement vindt plaats op een dag dat FC Eindhoven een thuiswedstrijd speelt, dat maakt het toernooi extra bijzonder. Ter afsluiting van deze sportieve dag kijken de deelnemers gezamenlijk in de Businessclub naar deze wedstrijd. „Dit laat zien dat de club op elk moment open staat voor zijn partners”, licht Amber toe.
De club staat op elk moment open voor partners. Zij kiezen voor het veld als strijdtoneel
„Het is een evenement waar Copaco nog meer verschillende edities in ziet. En ze kiezen ook bij de volgende edities graag het veld in het Jan Louwers stadion als strijdtoneel.” Sjors vertelt dat het een bewuste keuze is om de promotie onder de radar te houden. „Je merkt dat de rivaliteit tussen de deelnemende bedrijven groter wordt. Andere relaties en leveranciers horen via mond-tot-mondreclame over het bestaan van de Copaco Cup en informeren of ze ook mee mogen doen.”
Draaiboek
Voor de organisatie van de Copaco Cup heeft Sjors binnen het bedrijf een projectgroep in het leven geroepen. Om het toernooi vlekkeloos te laten verlopen, heeft FC Eindhoven zelf een draaiboek op papier gezet. Bij de organisatie van de editie van 2024 was Amber hier druk mee bezig. „Vanaf de aankomst van de deelnemers heb ik namens FC Eindhoven de coördinatie in handen”, licht ze een tipje van de sluier op. „Het is belangrijk om het tijdschema goed in de gaten te houden, omdat er ’s avonds nog een voetbalwedstrijd op het programma staat.” Sjors knikt instemmend. „Uiteraard speel ik zelf ook mee. Het toernooi om de Copaco Cup is echt een gemeenschappelijke ervaring. Mooi dat mijn oude club dit toernooi organiseert.”
Andere dynamiek
Behalve partners kunnen ook bedrijven gebruikmaken van de faciliteiten in het Jan Louwers Stadion. „De businessclub in het stadion zorgt voor een andere dynamiek dan de kantoorruimte in het eigen bedrijfspand”, stelt Amber vast. „We openen graag onze deuren als een partner, bedrijf of organisatie een vergadering of evenement op een inspirerende locatie wil houden.” De Copaco Cup is een goed voorbeeld van wat FC Eindhoven voor andere bedrijven en organisaties kan betekenen. Als club hebben ze alles zelf in de hand. Zodoende is het mogelijk om de verschillende ruimtes – inclusief het veld – om te toveren voor diverse activiteiten.
Mogelijkheden exploitatie
De mogelijkheden in het Jan Louwers Stadion zijn legio. Groepen van twaalf tot vijftien personen kunnen bijvoorbeeld in de bestuurskamer vergaderen. Voor grotere groepen of evenementen stelt de club de gehele businessruimte of zelfs het hele stadion ter beschikking. „Deze zomer waren we bijvoorbeeld een checkpointlocatie voor Home Sport Events, het fondsenwervende event van het Ronald McDonald Kinderfonds”, vertelt Amber tot slot. „Ook food en beverage regelen we in overleg. Als bedrijven gebruikmaken van onze faciliteiten, mogen ze niets tekortkomen. We zijn niet alleen de Club van Goei Volk, maar ook de Club van Events en de Club van Vergaderen.”
We zijn niet alleen de Club van Goei Volk, maar ook de Club van Events en de Club van Vergaderen