Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Zonder plaatsbewijs de zaal in: het kán
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Zonder plaatsbewijs de zaal in: het kán
Blog-oud

Zonder plaatsbewijs de zaal in: het kán

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 392 keer gelezen 3 minuten lezen

Bij ingangen van onze cultuurtempels wordt je toegangskaartje gecontroleerd.We weten niet beter. Én ook nog zeer gedetailleerd: tot op rij- en stoelnummer. Stel je immers voor dat iemand zich voorneemt om als zwartrijder de bioscoop in te duiken. Het kán wel: je zou je kunnen verschuilen in het duister, niemand die je ziet zitten. Maar in de schouwburg gaat dat al weer minder op. De enigszins opgewonden stemming in de zaal voor aanvang van een uitvoering, verhindert sowieso dat je zomaar en zonder om problemen te vragen, op ‘iemands’ plaats kunt gaan zitten. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: de controle bezorgt ons ‘vrijheid’.

Vandaag de dag wordt een nieuwe praktijk zichtbaar. Je staat nieuwsgierig bij de ingang van de zaal. En je kijkt enigszins ongemakkelijk om je heen om te zien waar je ticket ook weer wordt gecontroleerd. Niks te zien. Er staat niemand, en dus loop je maar, enigszins gegeneerd, de zaal in. In de hoop dat je handelt zoals bedoelt en in lijn met blijkbaar eigentijdse gastvrijheid.

Het overkwam inmiddels velen in het Parktheater, de onvolprezen Eindhovense schouwburg, en ook in het aangename filmhuis Natlab is het gangbaar geworden. Gewoon floep naar binnen na noodzakelijke COVID-rituelen en vervolgens losgelaten worden richting zaal. Met of zonder vaste rij- en stoelnummers. Het maakt allemaal niet meer uit. Neem plaats.

Onze conditionering binnen de hersenpan werkt non-stop als een geoliede machine. We zijn zozeer gewend geraakt aan voor de hand liggende controlesystemen, dat we plotsklaps enigszins verlegen worden bij herwonnen vrijheid. Controle: we accepteren die omdat we impliciet veronderstellen dat het ons comfort en veiligheid verschaft. De zaal in zónder kaartcontrole: wég geplaveide route naar stoel x in rij y. Wat steekt daar achter? Vertrouwen in de klant, ‘ons kent ons’ als devies, het allernieuwste normaal misschien? Het is wennen. Geconditioneerd wantrouwen zegt me dat het niet goed kan gaan. En dat is natuurlijk kortzichtig. Het is een kwestie van wennen. Zeker en vast, totdat onverlaten merken dat het wel heel eenvoudig wordt om goedkoop een theatertje of een filmpje te pikken. Hopelijk komt het niet zo ver.

De bezuinigen op cultuur zijn dramatisch. Het getuigt van lef dat cultuurhuizen het vertrouwen in de bezoeker zó hoog inzetten. Het siert de branche en onze steun is op zijn plaats. Of zou het toch gewoon gaan om personele besparingen in de dienstverlening?

GETAGD Bezuinigingen, Bioscoop, Brainport, cultuur, Eindhoven, Theater
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 02/11/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Designers: bedankt voor #TheGreaterNumber
Volgende artikel Voor betaalbare huizen: naar Nuenen

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 9 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?