Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
U leest: Eindhovense deelauto’s slaan groene stroom op en leveren die terug
FRITSFRITS
Zoeken
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Altijd de FRITS in huis? Klik hier en abonneer
FRITS > Magazine > Nieuws > Eindhovense deelauto’s slaan groene stroom op en leveren die terug
Nieuws

Eindhovense deelauto’s slaan groene stroom op en leveren die terug

Sam Waeghe
Laatst geüpdatet 02/12/2025 op 10:07
Sam Waeghe 21 uur geleden 35 keer gelezen 3 minuten lezen
Op de foto vlnr: Laurens van de Vijver (MyWheels), Maarten Venselaar (Enexis), Robin Berg (We Drive Solar), Marco Knoot (Renault Group Nederland), Robert Strijk (gemeente Eindhoven), Rik Thijs (gemeente Eindhoven)

Vanaf deze week rijden er elektrische deelauto’s door Eindhoven die niet alleen vervoer bieden, maar ook stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. De Lichtstad is de tweede Nederlandse stad die deze innovatieve technologie inzet om netcongestie tegen te gaan.

De Renault 5 E-Tech deelauto’s die sinds maandag 1 december door de stad rijden, zijn meer dan gewone vervoermiddelen. Wanneer ze niet gebruikt worden, functioneren ze als mobiele batterijen die kunnen inspringen op momenten dat het stroomnet overbelast dreigt te raken. Het principe heet vehicle-to-grid, of kortweg V2G.

Van probleem naar oplossing

De timing is niet toevallig. Nederlandse elektriciteitsnetten kampen steeds vaker met congestieproblemen: op piekmomenten is er simpelweg te weinig capaciteit. Tegelijkertijd staan elektrische auto’s gemiddeld 95 procent van de tijd stil – onbenutte opslagcapaciteit die met slimme laadpalen productief kan worden ingezet.

De technologie werkt als volgt: de auto’s laden zich op wanneer er veel duurzame energie beschikbaar is, bijvoorbeeld op zonnige of winderige dagen. Op momenten van piekverbruik leveren ze een deel van die opgeslagen energie terug aan het net via speciale bidirectionele laadpalen.

Bewezen concept

Eindhoven kan leren van Utrecht, waar het concept afgelopen zomer van start ging. Vijf maanden lang reduceerden 50 deelauto’s tijdens avondspitsen tot 300 kilowatt aan netbelasting – genoeg om honderden huishoudens te voorzien. Samen leverden ze ruim 65.000 kilowattuur terug aan het net.

Die resultaten stemmen de partners optimistisch. Dit jaar starten 28 V2G-deelauto’s in Eindhoven, volgend jaar moet dat aantal groeien naar 100. Verspreid door de stad komen 50 bidirectionele laadpalen met elk twee aansluitingen.

Realistische ambities

Wethouder Mobiliteit Robert Strijk houdt de voeten op de grond. “De technologie belooft een dubbele winst: duurzame mobiliteit én een slim energiesysteem. Maar we willen in de praktijk onderzoeken of deze auto’s inderdaad bijdragen aan netbalancering en een lager autobezit.”

De samenwerking tussen Renault Group, MyWheels, We Drive Solar, netbeheerder Enexis en de gemeente moet uitwijzen of het concept ook voor Eindhoven werkt. Voor gebruikers van de deelauto’s verandert er weinig: ze kunnen gewoon een auto reserveren en rijden. De energiebalancering gebeurt automatisch op de achtergrond.

De pilot sluit aan bij Eindhovens ambitie om te experimenteren met slimme, duurzame stadstechnologie – een aanpak die past bij het innovatieve karakter van de Brainportregio.

Sam Waeghe 02/12/2025 02/12/2025
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Vorige artikel Maastro en Catharina bundelen krachten voor kankerzorg in de regio
Volgende artikel Catharina Onderzoeksfonds krijgt nieuwe naam en missie
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

Nieuws

Helmondse helden van 9 en 19 jaar krijgen jeugdlintje

Door Sam Waeghe 21 uur geleden
Nieuws

Catharina Onderzoeksfonds krijgt nieuwe naam en missie

Door Sam Waeghe 21 uur geleden
Nieuws

Maastro en Catharina bundelen krachten voor kankerzorg in de regio

Door Sam Waeghe 6 dagen geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?