Vanaf deze week rijden er elektrische deelauto’s door Eindhoven die niet alleen vervoer bieden, maar ook stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. De Lichtstad is de tweede Nederlandse stad die deze innovatieve technologie inzet om netcongestie tegen te gaan.
De Renault 5 E-Tech deelauto’s die sinds maandag 1 december door de stad rijden, zijn meer dan gewone vervoermiddelen. Wanneer ze niet gebruikt worden, functioneren ze als mobiele batterijen die kunnen inspringen op momenten dat het stroomnet overbelast dreigt te raken. Het principe heet vehicle-to-grid, of kortweg V2G.
Van probleem naar oplossing
De timing is niet toevallig. Nederlandse elektriciteitsnetten kampen steeds vaker met congestieproblemen: op piekmomenten is er simpelweg te weinig capaciteit. Tegelijkertijd staan elektrische auto’s gemiddeld 95 procent van de tijd stil – onbenutte opslagcapaciteit die met slimme laadpalen productief kan worden ingezet.
De technologie werkt als volgt: de auto’s laden zich op wanneer er veel duurzame energie beschikbaar is, bijvoorbeeld op zonnige of winderige dagen. Op momenten van piekverbruik leveren ze een deel van die opgeslagen energie terug aan het net via speciale bidirectionele laadpalen.
Bewezen concept
Eindhoven kan leren van Utrecht, waar het concept afgelopen zomer van start ging. Vijf maanden lang reduceerden 50 deelauto’s tijdens avondspitsen tot 300 kilowatt aan netbelasting – genoeg om honderden huishoudens te voorzien. Samen leverden ze ruim 65.000 kilowattuur terug aan het net.
Die resultaten stemmen de partners optimistisch. Dit jaar starten 28 V2G-deelauto’s in Eindhoven, volgend jaar moet dat aantal groeien naar 100. Verspreid door de stad komen 50 bidirectionele laadpalen met elk twee aansluitingen.
Realistische ambities
Wethouder Mobiliteit Robert Strijk houdt de voeten op de grond. “De technologie belooft een dubbele winst: duurzame mobiliteit én een slim energiesysteem. Maar we willen in de praktijk onderzoeken of deze auto’s inderdaad bijdragen aan netbalancering en een lager autobezit.”
De samenwerking tussen Renault Group, MyWheels, We Drive Solar, netbeheerder Enexis en de gemeente moet uitwijzen of het concept ook voor Eindhoven werkt. Voor gebruikers van de deelauto’s verandert er weinig: ze kunnen gewoon een auto reserveren en rijden. De energiebalancering gebeurt automatisch op de achtergrond.
De pilot sluit aan bij Eindhovens ambitie om te experimenteren met slimme, duurzame stadstechnologie – een aanpak die past bij het innovatieve karakter van de Brainportregio.

