Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
U leest: Digitale detox als designvraagstuk: winnaar Social Design Talent Award 2025
FRITSFRITS
Zoeken
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Altijd de FRITS in huis? Klik hier en abonneer
FRITS > Magazine > Nieuws > Digitale detox als designvraagstuk: winnaar Social Design Talent Award 2025
Nieuws

Digitale detox als designvraagstuk: winnaar Social Design Talent Award 2025

Sam Waeghe
Laatst geüpdatet 27/10/2025 op 4:37
Sam Waeghe 3 uur geleden 51 keer gelezen 4 minuten lezen

Terwijl big tech steeds verfijnder wordt in het claimen van onze aandacht, zet een jonge ontwerper de tegenbeweging in. Noortje van Velzen won afgelopen week de Social Design Talent Award 2025 met The Digital Detoxery, een afstudeerproject dat de donkere kant van sociale media tastbaar maakt. De prijs, uitgereikt door de gemeente Eindhoven, is meer dan een erkenning: met 10.000 euro ontwikkelbudget en professionele begeleiding krijgt ze de kans haar concept verder te brengen.

Ontwerp als maatschappelijke interventie

Van Velzen, afgestudeerd aan TU/e Industrial Design, koos bewust voor een gevoelig thema. Haar onderzoek naar de impact van sociale media op jonge vrouwen resulteerde niet in een app of een campagne, maar in een conceptuele ‘detoxkliniek’ die de problematiek letterlijk ruimte geeft. Het project functioneert als een soort spiegelbeeld van de mechanismen die platformen als Instagram en TikTok inzetten, maar dan omgekeerd, gericht op bewustwording in plaats van verslaving.

De jury, onder voorzitterschap van wethouder Saskia Lammers, was unaniem: “Het project maakt een gevoelig onderwerp op een tastbare en respectvolle manier bespreekbaar.” In een tijd waarin discussies over screentime en digitaal welzijn steeds urgenter worden, raakt The Digital Detoxery een zenuw.

Samenkomst

De uitreiking vond plaats tijdens een ondernemersontbijt in de Paterskerk DOMUSDELA; een bewuste keuze. De Social Design Talent Award draait namelijk niet alleen om het eren van talent, maar ook om verbinding. “Social designers, bedrijven en maatschappelijke partners verrijken elkaar,” benadrukte Lammers. “Waar ondernemers denken in haalbaarheid en financiële kaders, schetsen designers nieuwe vergezichten.”

Die combinatie van visionair denken en pragmatisch uitvoeren is precies waar het in Eindhoven om draait. De stad positioneert zich steeds nadrukkelijker als broedplaats voor design met impact. Niet het soort design dat vooral mooi is, maar design dat maatschappelijke vraagstukken adresseert.

Een platform voor de volgende generatie

Naast Van Velzen waren er drie andere finalisten: Jade le Ray, Benjamin Onno Dikmans en Roosmarijn Ovaa. Zij ontvingen elk een voucher van 1.000 euro voor ondernemersworkshops bij Performance College, wat een waardevol startkapitaal is voor pas afgestudeerden die de brug tussen ontwerp en markt moeten overbruggen.

De award staat open voor afgestudeerden van Sint Lucas, TU/e Industrial Design, Design Academy en het Summacollege in Eindhoven, op voorwaarde dat hun werk maatschappelijke relevantie heeft. Duurzaamheid, inclusie, wonen, mobiliteit, zorg. Het zijn stuk voor stuk vraagstukken die volgens de gemeente om frisse perspectieven vragen.

Voor Van Velzen breekt nu een cruciale fase aan. Met haar prijzengeld en het begeleidingstraject van Talenthub Design to Market kan ze The Digital Detoxery doorontwikkelen. Of het concept uitgroeit tot een daadwerkelijke interventie, een expositie of een bredere beweging, moet nog blijken. Maar de boodschap is alvast luid en duidelijk: we moeten kritischer nadenken over onze relatie met tech. En soms is een goed ontwerp de beste manier om die conversatie op gang te brengen.

Sam Waeghe 27/10/2025 27/10/2025
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Vorige artikel Teamwork als motor van high end events- en bloemenbeleving
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

- Sponsor -
Ad imageAd image

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven breekt door de 250.000: “We moeten zorgen dat iedereen mee kan doen”

Door Sam Waeghe 4 dagen geleden
Nieuws

Piet Hein Eek verrast Dutch Design Week met Dakar-collectie en limited editions

Door Sam Waeghe 5 dagen geleden
Nieuws

Heel snel groeien: Eindhovens STE Languages wint voor derde keer FD Gazelle Award

Door Sam Waeghe 6 dagen geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?