Glow en 013 zakken weg in populariteit, terwijl de Efteling onverminderd bovenaan blijft staan in Brabant. Het Eindhovense lichtfestival verdween zelfs helemaal uit de top 50 van meest geliefde vrijetijdsorganisaties in de provincie.
De uitslag van het jaarlijkse Vrije Tijd Merkenonderzoek laat een opmerkelijke verschuiving zien. Glow, dat vorig jaar nog op een zevende plaats stond, is volledig verdwenen uit de top 50. Het Tilburgse poppodium 013 zakte van de tiende naar de negentiende plek.
Eenmalige evenementen verdwijnen snel
Volgens merkadviseur Hendrik Beerda, die het onderzoek uitvoert, ligt de oorzaak voor de hand. “Evenementen die maar één keer per jaar plaatsvinden, moeten het hele jaar door in beeld blijven,” zegt hij. “Zonder voortdurende reuring verdwijnt een merk razendsnel uit het hoofd van het publiek.”
Voor podia zoals 013 geldt volgens Beerda een vergelijkbaar principe: het is niet genoeg om alleen de optredende artiesten te promoten. “Het is belangrijk om tegelijkertijd ook het eigen merk te blijven uitdragen.”
Comeback door jaar-rond-programmering
Het tegenovergestelde voorbeeld is Nationaal Monument Kamp Vught, dat in 2025 juist spectaculair terugkeerde in de top tien op plek negen. Die comeback schrijft Beerda volledig toe aan de lange reeks evenementen die het museum het hele jaar door organiseert. “Daardoor blijft het merk continu zichtbaar en dat vertaalt zich direct in een hogere waardering.”
Efteling regeert
De top drie van het onderzoek blijft onveranderd: Efteling, Beekse Bergen en carnaval bepalen het imago van Brabant als vrijetijdsprovincie. De Efteling is onder Brabanders zelfs geliefder dan Artis bij Noord-Hollanders, blijkt uit het onderzoek. De verbondenheid met Beekse Bergen en PSV ligt op een vergelijkbaar niveau als die met het Rijksmuseum en de Johan Cruijff ArenA in Noord-Holland.
Ook voor de totale Nederlandse bevolking is de Efteling dé Brabantse icoon, gevolgd door Beekse Bergen en PSV.
Het onderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd en heeft inmiddels 195.000 respondenten ondervraagd over de reputatie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector.

