Wie legt zijn ballen op het blok…? – Blog

0
744

Eindhoven is goed bezig met het verkopen van zichzelf, concludeerde organisatieadviesbureau Berenschot onlangs in de audit van de Stichting Eindhoven Marketing (bestaande uit Eindhoven365 en Eindhoven247). De stad staat wereldwijd op de kaart. Dat blijkt ook uit de belangstelling van de internationale pers en de forse toename van het toerisme. De hotels in en rond de stad springen als paddenstoelen uit de grond. Desondanks blijft er nog wel wat te wensen. Cultuur, historie, een aantrekkelijke binnenstad en groen worden het meest genoemd.
Het is tijd voor een volgende stap, vindt Berenschot: investeer in de fysieke ruimte. Maak design en techniek (samen met kennis één van de speerpunten van het citymarketingbeleid) duidelijk zichtbaar. Dat mes snijdt aan twee kanten: design en technologie in de fysieke ruimte leveren nieuwe verhalen op die de hele wereld over kunnen gaan. Tegelijkertijd zullen bezoekers en bewoners nog meer het verhaal van Eindhoven letterlijk ervaren… Dit blijft achter in vergelijking met steden in de Randstad. Tot zover Berenschot.
Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Foundation (organisator van de Dutch Design Week), heeft de handschoen opgepakt. In de nieuwe FRITS roept hij de Eindhovenaren op om een ‘bold statement’ te maken. Er moet minimaal één plek in de stad komen, zoals bijvoorbeeld vroeger het Evoluon, waar wij design en techniek én ook kennis letterlijk kunnen ervaren en beleven. “Het frustreert me om te zien dat er in Den Bosch wel design wordt geprogrammeerd, er een designmuseum is in Breda en zelfs één in Kerkrade. Ook in Amsterdam gaat een designmuseum openen. Dan denk ik: ‘Kom op nou jongens…!!’”
Volgens Martijn zijn in Eindhoven alle voorwaarden aanwezig maar wie zet de eerste stap? Politiek? Gemeente? Eindhoven365? Bedrijfsleven? Hij zoekt mensen die bereid zijn ‘hun ballen op het blok te leggen en ergens voor te staan’. Als FRITS zijn wij het van harte met hem eens én met de conclusies van Berenschot. De prachtige verhalen van Eindhoven verdienen een permanent podium. En snel. Want er is haast bij. Elke dag uitstel betekent het verlies van levende historie. Denk alleen maar aan die duizenden ex-Philipswerknemers. Zij wachten niet. Eindhoven: verbind verleden en toekomst en maak ze zichtbaar in het heden. Daar is geen wonder voor nodig. Nou…, misschien een kleintje dan.

Hans Matheeuwsen
Hoofdredacteur FRITS