PARTNER NETWERK

Preferred Partners

Beursgebouw/OGZ
TU/e Innovation Lab
Van der Valk Hotel Eindhoven

Associated Partners

Catharina Ziekenhuis
Hoffmann Groep
Lumens Groep
Mansveld Groep
De Meeuw
Park Strijp Beheer (gemeente Ehv/VolkerWessels)
PreVison
Stichting Promotors Van Abbe Museum
Rabobank Eindhoven-Veldhoven/Helmond
Spoorzone BV
Theodoor Gilissen Bankiers Eindhoven
Vollenbroek Makelaars

Samenwerkingspartners

Bavaria
Bazelmans AVR
BCM
BYLEI
Dutch Design Week
Ergon
Hampshire Hospitality
Marathon Eindhoven
Oogenlust
PSV
RNJ

Wij zijn mediapartner van

FRITS©2017

Eindhoven en verkeer…

Eindhoven en verkeer…

18:09 15 juni in blog
0 Comments

Laten we voorzichtig zeggen dat Eindhoven en verkeer de laatste jaren niet zo’n gelukkige combinatie zijn. Hoewel de stad van oorsprong op een kruispunt van riviertjes en doorgaande wegen ligt. Wie het land doorkruist van noord naar zuid en omgekeerd, ontkomt niet aan Eindhoven. Dat geldt zelfs inmiddels voor het vliegverkeer. De stad is een (internationaal) baken voor allerlei stromen mensen die passeren in het zuiden van het land.

Nou zijn we in de vorige eeuw begonnen met het dempen van bijna alle natuurlijke waterwegen en het reguleren van het alras toenemend autogebruik. In de jaren zestig en zeventig werd dat voortvarend aangepakt met de aanleg van brede radiaalwegen voor het in- en uitgaand verkeer die vanwege een optimale bereikbaarheid ook nog eens onderling werden verbonden en wel de hele stad rond. Met het oog op de verwachte explosieve groei konden we spreken van asfalt-statements van boulevard-achtige proporties. Ruim baan voor de ontwikkeling en de toekomst van de stad!

Nu we eenmaal zover zijn, moet de geest terug in de fles. En wel kwaadschiks, want autoverkeer is net als water dat zich nergens door laat stoppen. Het meandert net zolang om obstakels heen totdat het is doorgedrongen tot in de poriën van de stad en verzuipt daar de leefbaarheid. De binnenstad is het putje van Eindhoven geworden. Dus bedenkt de gemeente een Deltaplan-achtige ingrepen om de stormvloed van blik te keren en uit het centrum te jagen tot over de grenzen van de binnenring. Wegen worden ernstig versmald, busbanen aangelegd en allerlei barricades opgeworpen.

Waar het water dan doorsijpelt, is blijkbaar van latere zorg. En waarschijnlijk voor rekening van een volgend ambitieus gemeentebestuur want volgend jaar zijn er alweer verkiezingen. Verkeer is oorlog. In de strijd tégen verontreiniging en fijnstof en vóór leefbaarheid en veiligheid is blijkbaar alles geoorloofd. Inclusief het nemen van opportunistische maatregelen zonder integrale visie en/of plan. Dat geldt niet alleen voor de afwikkeling van het verkeer maar vooral ook voor de inrichting en de functie van de aldus ontstane ruimte. En Eindhoven en een aantrekkelijk, representatief verblijfscentrum dat past bij een stad van (groot)stedelijke allure is de laatste jaren al net zo’n ongelukkige combinatie. Laten we het voorzichtig zeggen.    

Hans Matheeuwsen

Hoofdredacteur FRITS Magazine     

   

  

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
No Comments

Helaas kan niet op deze website worden gereageerd op artikelen. Ga hiervoor naar onze social media kanalen.