PARTNER NETWERK

Preferred Partners

Beursgebouw/OGZ
TU/e Innovation Lab
Van der Valk Hotel Eindhoven

Associated Partners

Catharina Ziekenhuis
Hoffmann Groep
Lumens Groep
Mansveld Groep
De Meeuw
Park Strijp Beheer (gemeente Ehv/VolkerWessels)
PreVison
Stichting Promotors Van Abbe Museum
Rabobank Eindhoven-Veldhoven/Helmond
Spoorzone BV
Theodoor Gilissen Bankiers Eindhoven
Vollenbroek Makelaars

Samenwerkingspartners

Bavaria
Bazelmans AVR
BCM
BYLEI
Dutch Design Week
Ergon
Hampshire Hospitality
Marathon Eindhoven
Oogenlust
PSV
RNJ

Wij zijn mediapartner van

FRITS©2017

Thuis in Eindhoven

Thuis in Eindhoven

08:45 29 september in blog
0 Comments

De gemeente Eindhoven heeft plannen. Grote plannen. Door bezuinigingen in de afgelopen jaren is er veel geld voor de toekomst van de stad. Dus wordt er geïnvesteerd. In mensen, én in stenen. En niet alleen ten behoeve van de expats, maar vooral ook voor de Eindhovenaren, zodat zij zich thuis blijven voelen, jubelt ‘nieuwe’ wethouder Wilbert Seuren. Het Stationsplein gaat op de schop, Eindhoven Airport krijgt zijn eigen (NS-)station, de doorstroming van het autoverkeer aan de noord- en oostkant van de stad wordt verbeterd, tekent het ED uit zijn mond op. En er zijn nog veel meer plannen. Zo wordt na 25 jaar de binnenstad verlost van haar foeilelijke en provinciale bestrating.
Seuren is wethouder van Financiën dus hij kan het weten. Als een soort Willem de Veroveraar laat de bestuurder zich triomfantelijk fotograferen op de nieuwe bestrating van de Hoogstraat. Mijn straat! Maar ik ben aanmerkelijk minder enthousiast over de nieuwe inrichting van mijn straat. Het is ook een merkwaardig fenomeen. Gaan we eindelijk de openbare ruimte in het centrum upgraden tot hopelijk grootsteeds niveau, ‘verdorpsen’ we in rap tempo de wegen er naartoe. Asfalt eruit, rode steentjes erin.
Zolang dit inderdaad leidt tot minder en vooral minder snel verkeer ben ik voor. Maar iemand heeft bedacht om alle geparkeerde auto’s voortaan op de stoep te zetten. Met als gevolg dat je vanuit de woonkamer tegen een grote partij blik zit aan te kijken die ook nog eens dichter tegen de gevel staat. Want de meeste mensen kunnen niet fileparkeren en zetten hun vehikel schots en scheef op de stoep. Met als gevolg dat passanten nog dichter langs het raam lopen en bij onvoldoende passeerruimte zelfs dwars door de perkjes onder het raam heen.
Het is een vraag die me al langer bezighoudt: wie verzint nou zoiets? Wie verzint de inrichting van de Aalsterweg zodat ik daar liever nooit meer kom. Of de spaghetti bij Winkelcentrum Woensel? Het voorsorteren op de Kennedylaan? De Montgomerylaan? Wat moeten we met al die ontzettend brede middenbermen? Met alle wildgroei aan planten, bloemen en onkruid die een geforceerde indruk moeten wekken van wilde natuur middenin de stad? Allemaal loze en onbruikbare ruimte. Maar kijk eens hoe groen Eindhoven is!
Voel ik me daarin thuis? Nee. Het maakt dat ik op sommige plekken uit praktische overwegingen liever niet meer kom. En dat kan nooit de bedoeling zijn van een bestuur dat iedereen zich overal in de stad thuis wil laten voelen.
Hans Matheeuwsen
hoofdredacteur

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
No Comments

Post A Comment